واگذاری تصمیم خروج آمریکایی‌ها از کردستان به دولت مرکزی/ تجدید ناآرامی‌ها در برخی شهرهای عراق  
کد خبر: 3872650
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
آخرین اخبار از تحولات عراق؛

واگذاری تصمیم خروج آمریکایی‌ها از کردستان به دولت مرکزی/ تجدید ناآرامی‌ها در برخی شهرهای عراق  

گروه بین‌الملل ــ واگذاری تصمیم اخراج نیروهای خارجی از اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق، تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در بغداد، اقدام آشوبگران در بستن خیابان‌های اصلی نجف و بازداشت مسئول امنیتی داعش در شهر «فلوجه» از مهم‌ترین تحولات عراق است.

آخرین اخبار از تحولات عراق/ واگذای تصمیم خروج آمریکایی‌ها از کردستان به دولت مرکزی 

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «المعلومه»، «مهدی عبدالکریم»، عضو حزب دموکرات کردستان عراق، در سخنانی تأکید کرد: اقلیم کردستان با خروج نیروهای خارجی از این منطقه مخالف نیست، اما عقب‌نشینی این نیروها از کردستان به تصمیم دولت عراق بستگی دارد.
 
وی افزود: مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان، در جریان بازدید عادل عبدالمهدی از اقلیم کردستان، تأکید کرد که این اقلیم بر اساس هر تصمیمی که دولت اتخاذ کند، به منظور حفظ حاکمیت عراق در کنار دولت ایستاده است.
 
عضو حزب بارزانی با بیان اینکه ملاحظاتی درباره تصمیم عقب‌نشینی نیروهای خارجی از عراق وجود دارد، گفت: طی روزهای آینده راه‌ حل‌هایی ارائه خواهد شد.
 
عبدالکریم در حالی این سخنان را مطرح کرده است که «نیچروان بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق، جمعه، ۲۷ دی، گفت: به دلیل اینکه تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نظامیان خارجی با مشورت کردها و سنی‌ها اتخاذ نشده است، تصمیم خوبی نبوده و این اقدام مهم بدون اتفاق آرا انجام شده است.
 
تجدید ناآرامی ها در بغداد و برخی شهرهای عراق

پس از چند روز آرامش نسبی در بغداد و شهرهای مختلف عراق، از صبح امروز، 29 دی‌ماه، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در مرکز این شهر از سر گرفته شده است.
 
بنا به اعلام شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در جریان درگیری‌ها در میدان التحریر بغداد ۸ نفر از معترضان زخمی شدند. در همین راستا، نیروهای امنیتی در استان دیوانیه، واقع در جنوب عراق، به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.
 
به گفته منابع عراقی در برخی شهرهای این کشور نیز ناآرامی‌هایی گزارش شده است.
 
پایگاه خبری «المسله» نیز از اعتصاب دانشجویان و بستن درهای اصلی دانشگاه «المثنی»، واقع در استان المثنی عراق، خبر داد. همچنین شبکه «روسیا الیوم» با اعلام درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی، خبر داد که معترضان لاستیک‌ها را در میدان «الطیران» بغداد واقع در نزدیکی میدان «التحریر» آتش زدند و نیروهای امنیتی نیز به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
 
پایگاه خبری «الفرات نیوز» نیز با اعلام ناآرامی اوضاع در صبح امروز، یکشنبه، در دو میدان التحریر و الطیران بغداد، اعلام کرد: معترضان با آتش زدن لاستیک‌ها، خیابان‌های اصلی را مسدود کردند. نیروهای امنیتی و ضد شورش نیز برای باز کردن راه‌ها، از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
 
خبرگزاری «المعلومه» نیز از بسته شدن ادارات دولتی به دست معترضان در استان واسط عراق خبر داد و نوشت: معترضان بیشتر راه‌ها، پل‌ها و نهادهای دولتی در شهر واسط را بسته‌اند و رفت و آمد مردم این شهر دچار اختلال شده است.
 
المعلومه در خبر دیگری درباره تحولات شهر «ناصریه» مرکز استان «ذی قار» نوشت که بسیاری از پل‌ها در این شهر بسته شده و ادارات دولتی تعطیل شده‌اند. همچنین همه راه‌های منتهی به نهادهای دولتی و مدارس به غیر از ادارات خدمات‌رسانی مسدود شده است.
 
خبرگزاری المعلومه همچنین به نقل از یک منبع امنیتی در نجف اشرف اعلام کرد: شماری از خیابان‌ها و راه‌های اصلی نجف اشرف امروز بسته شده‌اند و کارمندان ادارات و دانش‌آموزان امکان حضور در محل کار و مدارس را ندارند. افراد ناشناس در ساعات پایانی شنبه‌شب نیز مقر یکی از احزاب در این شهر را آتش زدند و درهای برخی از ادارات را مسدود کردند. 
 
بازداشت مسئول امنیتی داعش در فلوجه عراق

از سوی دیگر، نیروهای مبارزه با تروریسم عراق امروز توانستند مسئول امنیتی گروه تروریستی داعش را در شهر فلوجه دستگیر کنند. خبرگزاری رسمی عراق امروز گزارش داد که یگان «مبارزه با تروریسم» عراق، مسئول امنیتی داعش در شهر فلوجه واقع در استان الانبار را دستگیر کرده‌اند.

طبق این گزارش، در پی عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی در چندین منطقه در استان الانبار، تعدادی از عناصر و فرماندهان داعش و افراد تحت پیگرد بازداشت شدند.

حزب بارزانی خروج آمریکایی‌ها از کردستان را وابسته به تصمیم دولت دانست/ تجدید ناآرامی ها در بغداد و برخی شهرهای عراق 
 
حزب بارزانی خروج آمریکایی‌ها از کردستان را وابسته به تصمیم دولت دانست/ تجدید ناآرامی ها در بغداد و برخی شهرهای عراق 
 
انتهای پیام
captcha